קהילה לומדת בפדגוגיה דיגיטלית

תכנית התקשוב היישובית

קהילה לומדת בפדגוגיה דיגיטלית

תכנית התקשוב היישובית במערכת החינוך מתעדכנת כל העת בהתאמה למציאות המשתנה והמתפתחת ובהתאמה לאתגרי העתיד, למיומנויות ולכישורים המצופים במאה ה-21 .
מטרת התכנית, לטפח בוגר בעידן של ידע המתמצא בסביבה דיגיטלית, מיומן בעבודת צוות, בשיתוף ידע ובלמידה חברתית. תכנית התקשוב מאפשרת למערכת החינוך את התשתית, הכלים, ההכשרה הפדגוגית העדכנית בתפיסת ההוראה, למידה והערכה חדשניות.

שוהם בתקשוב

300 כיתות חכמות

20 עגלות ניידים

600 מחשבים ניידים למורים

16 מעבדות מחשבים

תשתיות תקשורת מתקדמות

מסלולי למידה, תכניות ויוזמות

מרחבי למידה חדשניים בתי הספר M21

מנהיגות מקוונת בתי ספר יסודיים – שהםTEC

מהפכת הסירנה – אימוג'י סכנה ברשת

רובוטיקה

מגמת סייבר

למידה מבוססת פרויקטים – PBL

תקשורת

תכנית הקשר הרב דורי

"הם משלנו"- על דמויות מעוררות השראה מהיישוב, פרויקט הקשר הרב דורי בשילוב מגמת הקולנוע בתיכון שוהם – הסרט הם משלנו

קוד מאנקי – תחרות הסייבר ארצית

סקראץ'

אקדמיה ברשת

מערכות מתקדמות

G-Suite חינוך (גוגל אפס)

Smart School מערכת ציונים בקרה והערכה ממוחשבת

משוב

WebTop – מרחב אישי מקוון לכל תלמיד מכיתה א עד יב

פורטל חינוך יישובי

תוכן פדגוגי מתוקשב

הכשרה מקצועית – מורים

מפגשי למידה מחוזיים בשהם

הוקרה ארצית בפעילות התקשוב היישובית

מודל עבודה ייחודי של היישוב בתקשוב

תכנית התקשוב היישובית בשוהם

המועצה המקומית שהם זיהתה כבר לפני כ 17- שנים את הפוטנציאל הטמון בטכנולוגיות המידע והתקשורת ומאז פעלה להטמעתן במסגרת החינוכית בכל שכבות הגיל, כבסיס ליצירת סביבת לימודים מתקדמת המטפחת מצוינות ערכית וחינוכית.

מטרת העל ששמה לה המועצה היא :

עידוד הרחבת הידע, הסקרנות וההתנסות המדעית והטכנולוגית. פיתוח היזמות והחדשנות בכל שכבות הגיל כבסיס להכשרת בוגרי מערכת החינוך היישובית והצבתם בחוד החנית של הקידמה.

בעולם בו העתיד הופך הווה בלחיצת כפתור והמרחק אל האופק מתקצר עם כל מבט, חשוב לתת לערכי היזמות והחדשנות את המקום הראוי להם בחיי הפרט והקהילה.

כישוב השואף להתקדם, להתפתח ולהוביל שמנו לעצמנו למטרה לשלב ולהטמיע את רוח החדשנות בחינוך הדור הצעיר, המהווה כ 50%- מאוכלוסיית היישוב. יצרנו מודל ייחודי להטמעת הפדגוגיה החדשנית, המייעדת משאבים רבים להכשרת התשתית, הן בהיבט הפיזי והן בהיבט האנושי. הכשרנו את צוותי החינוך בישוב על מנת לטעת בהם את הביטחון המקצועי והמומחיות הנדרשת בהובלת התחום, רתמנו אותם לחיזוק התהליכים, לתכנון וביצוע של התכניות החינוכיות המשולבות תקשוב.
•גיבשנו חזון פדגוגי המשלב תקשוב, באופן בו הטכנולוגיה משרתת את הפדגוגיה ומספקת כל העת כלים חדשניים ומתקדמים.

  • גיבשנו תכנית תקשוב יישובית הכוללת מטרות ויעדים הן במישור הפדגוגי והן במישור הטכנולוגי.
  • השקענו בתשתיות ובציוד מתקדם ליצירת סביבת לימודים טכנולוגית וחדשנית.
  • הכשרנו צוותים מובילי חדשנות לצורך הטמעה הדרגתית של התכנית היישובית. הצוות כולל: רכזת תקשוב יישובית, רכזי תקשוב, תומכי תקשוב ומורים מובילים פדגוגיה חדשנית, שפועלים יחד להטמעת התכנית ולשיפור והתייעלות.

השפעת תכנית התקשוב היישובית על מערכת החינוך בשוהם

בתחום הניהולי ארגוני– ניהול מקוון לכלם מערכת של גוגל אפס חינוך מוטמעת בכל בתי הספר, פורטל ומערכת לניהול ציונים- המאפשרים תהליכים הרבה יותר שיתופיים שקופים ומאורגנים בקלות ובמהירות, כל תהליכי הפצת הידע בנגישות גבוהה, ניהול נוח וקל של כל המידע הפנימי , זמינות רבה לכל הצוותים החינוכיים  של כל חומרי ההוראה והפדגוגיה, שקיפות מצב תלמיד, ניהול נוח של המעקב והבקרה … דיגיטציה של כל תהליכי הפצת המידע- עיתון בית ספר, תעודות, מכתבים להורים וכד'

בתחום הפדגוגי- התמקצעות המורים מאפשרת תהליכי שינוי אמתיים בתפיסת ההוראה של המורה ובתפיסת מקומו של התלמיד, מתרחבת היכולת להגיע לכל תלמיד, לתת משימות יותר רלוונטיות תוך שימוש בסביבה עדכנית וחדשנית מה שמעודד מוטיבציה גבוהה יותר ללמידה.
הרגלי למידה בענן חינוכי- תלמיד החל מכתה א' שומר ומנהל את תוצריו ומסמכים בשלחן עבודה ווירטואלי מא' עד יב' ( ווב טופ)

בהיבט היישובי- מתפתח כוח יישובי מוביל- מנהיגות מקוונת הן של התלמידים והן של הצוות החינוכי מה שיוצר גאווה יישובית, תחושת יחד של המובילים, הדבקה, "קנאת סופרים חיובית"- בין תומכי התקשוב הרכזים, מובילי הפדגוגיה חדשנית אצל המורים והמנהלים…

אתיקה ומוגנות ברשת

לאורך השנה ובשבוע האינטרנט הבטוח מתקיימות תכניות יוזמות ופעילויות בית ספריות לרבות מיזמים, סדנאות, הצגות, רבי שיח, סרטונים עם תלמידים ובשיתוף הורים,  להגברת המודעות לגלישה בטוחה ויצירת כללים ונהלים להתנהלות מכבדת ברשתות החברתיות

המועצה המקומית שהם זיהתה כבר לפני כ 17- שנים את הפוטנציאל הטמון בטכנולוגיות המידע והתקשורת ומאז פעלה להטמעתן במסגרת החינוכית בכל שכבות הגיל, כבסיס ליצירת סביבת לימודים מתקדמת המטפחת מצוינות ערכית וחינוכית.

מטרת העל ששמה לה המועצה היא :

עידוד הרחבת הידע, הסקרנות וההתנסות המדעית והטכנולוגית.

פיתוח היזמות והחדשנות בכל שכבות הגיל כבסיס להכשרת בוגרי מערכת החינוך היישובית והצבתם בחוד החנית של הקידמה.

בעולם בו העתיד הופך הווה בלחיצת כפתור והמרחק אל האופק מתקצר עם כל מבט, חשוב לתת לערכי היזמות והחדשנות את המקום הראוי להם בחיי הפרט והקהילה.

כישוב השואף להתקדם, להתפתח ולהוביל שמנו לעצמנו למטרה לשלב ולהטמיע את רוח החדשנות בחינוך הדור הצעיר, המהווה כ 50%- מאוכלוסיית היישוב. יצרנו מודל ייחודי להטמעת הפדגוגיה החדשנית, המייעדת משאבים רבים להכשרת התשתית, הן בהיבט הפיזי והן בהיבט האנושי. הכשרנו את צוותי החינוך בישוב על מנת לטעת בהם את הביטחון המקצועי והמומחיות הנדרשת בהובלת התחום, רתמנו אותם לחיזוק התהליכים, לתכנון וביצוע של התכניות החינוכיות המשולבות תקשוב.
גיבשנו חזון פדגוגי המשלב תקשוב, באופן בו הטכנולוגיה משרתת את הפדגוגיה ומספקת כל העת כלים חדשניים ומתקדמים.

•גיבשנו תכנית תקשוב יישובית הכוללת מטרות ויעדים הן במישור הפדגוגי והן במישור הטכנולוגי.

•השקענו בתשתיות ובציוד מתקדם ליצירת סביבת לימודים טכנולוגית וחדשנית.

•הכשרנו צוות מוביל יישובי לצורך הטמעה הדרגתית של התכנית התקשובית. הצוות כולל: רכזת תקשוב יישובית, רכזי תקשוב, תומכי תקשוב, שפועלים יחד לפיקוח ולשיפור יעילות התכנית.•

אגף החינוך ברשות רואה עצמו מוביל תומך יוזם  ושותף משמעותי בהטמעת למידה דיגיטלית בבתי הספר מזה 17 שנים ברצף תוך למידה מתמדת בדיקה יסודית של תהליכים ושיתופי פעולה עם כל הגורמים הקשורים לתחום לרבות המשרד, חברות מובילות, נציגי אקדמיה וגורמי הפנים מנהלים וסגלי חינוך המובילים את התחום בבתי הספר.

אגף החינוך מאמין כי סגלי החינוך הם סוכני השינוי ובאמצעותם ניתן יהיה לחוללן, להשיג הטמעה ושינוי בתהליכי ההוראה למידה. לפיכך, מבוססת תכנית התקשוב היישובית בראש וראשונה על העצמת סגלי החינוך, ביסוס בטחונם באמצעות הכשרה מקצועית ארוכת טווח ומותאמת לצרכיהם המשתנים בכל עת.  

אנו פועלים בליווי פדגוגי של משרד החינוך בביצוע השתלמויות למורים, כחלק מהטמעת התכנית ובקידום הפדגוגיה החדשנית במוסדות החינוך בשהם:

•פעלנו ב 6- השנים האחרונות להטמעת תכנית התקשוב הלאומית לצד תוכנית התקשוב היישובית.

•הטמענו ניהול מקוון של הפדגוגיה הבית ספרית תוך שקיפות מלאה ופרטנית של נתוני נוכחות, ציונים, אירועי משמעת, נושאי השיעורים והמטלות הלימודיות.

•שילבנו תכנים להגברת המודעות למוגנות והתנהגות אתית ברשת, תוך הקניית כישורים, ערכים ונורמות לגלישה בטוחה, בשיתוף התכנית "עיר ללא אלימות", שפ"ח ומחלקת לשירותים חברתיים.

•השנה יורחב  פורטל החינוך גם לגני הילדים כחלק מהפורטל החינוכי הכללי, לשימוש הגננות, הילדים וההורים.


•תכנית "גוגלה"  בחט"צ– כלי ממוחשב המיועד לקדם את החינוך ואת ההתפתחות של ילדים צעירים, הכלים נועדו לתת לילד "ארגז כלים" עדכני לימינו: "גלה לי" – מנוע חיפוש לילדים "מייל לי" – דוא"ל , "כתוב לי" – מעבד תמללים לילדים, "כמה כמה" גיליון אלקטרוני לילדים.

 

 

•בהמשך לתוכנית התקשוב הלאומית, בשנת הלימודים תשע"ד הצטרף בי"ס צוקים לפיילוט "ספרים דיגיטליים" שנבחר כאחד מתוך 100בתי ספר המשתתפים בפרויקט בארץ. (מתוך 61 רשויות מקומיות).

התכנית הורחבה בשנה זו  ביוזמה יישובית לשאר  בתי הספר היסודיים בישוב בשכבות ה'- ו'.

מטרת התכנית, להטמיע את השימוש בספרי לימוד דיגיטאליים בהוראה כדי לטפח מיומנויות מתאימות לבוגר מערכת החינוך במאה ה .21

 

•הטמעת פדגוגיה חדשנית ממשיכה גם בעל יסודי- ישיבה ואולפנה שלהבת הצטרף השנה לתכנית התקשוב הלאומית, בבית הספר מתקיימת השתלמות מורים שמקנה עקרונות של פדגוגיה חדשנית והטמעתה ובנוסף, צוות מדעים מקבל הדרכה וליווי ללמידה מתוקשבת בתחום תוך התנסות במערכת לניהול למידה של המודל בהדרכת צוות השתלמודל, אחת לשבועיים לאורך שנת הלימודים כקבוצת פיילוט ממנפת בתוך בית הספר.


•בחטיבת הביניים יהלו"ם ממשיכה וממעמיקה למידה מתוקשבת למידה מקוונת במדעים המדויקים, השנה הדגש על הרחבה והטמעה במקצועות רבי המלל בשילוב הילקוט הדיגיטלי, פריצת גבולות ביה"ס ולמידה מתמשכת באמצעות אתר ביה"ס ושילוב ניידים אישיים ל2 כיתות ז'

 

•בתיכון ממשיכה תכנית הטמעת התקשוב ויישומה בקרב הצוות הפדגוגי של בית הספר אותה מנחה ומוביל צוות פדגוגיה חדשנית, עיקריה של התכנית:

Ø       גיבוש חזון בית ספרי בתחום התקשוב ויצירת תכנית רב שנתית.

Ø       בניית  צוות מוביל תקשוב.

Ø       שילוב תקשוב בתרבות הפנים ארגונית.

Ø       הרחבת כיתות נייד לכל תלמיד ( בשלב זה 3 כיתות על הרצף הגילאי י' – יב')

בניית מפרט טכנולוגי ההולם את החזון הבית ספרי.

תפוקות שנמדדו:

הכשרנו 100% מהמורים בהשתלמות מקצועית של 30-60 שעות בפדגוגיה חדשנית.

ציידנו את המורים ב 400- מחשבים ניידים במסגרת "מחשב נייד לכל מורהתכנית יישובית.

הקמנו 200 "כיתות חכמות" לפי סטנדרט משרד החינוך בכל כיתות האם ובמעבדות בתיה"ס.

הקמנו שתי כיתות למגמת טכ"ם )טכנולוגיות מידע( הפועלות בכל שכבת הגיל בתיכון מזה 8 שנים.

יזמנו והפעלנו תכנית רובוטיקה בארבעה בתיה"ס היסודיים בחטיבה ובתיכוןתיכון שהם זכה במקום רביעי בתחרות רובוטיקה הארצית בחודש מרץ 2013 .

אנו מפעילים את תכנית "הקשר הרב דורי" בבתיה"ס זו השנה השלישית, כולל הרחבתה לשלושה בתי ספר נוספים בישוב: "אבן חן", "ניצנים" ו"צוקים", והרחבת מספר הקבוצות הפועלות במסגרת התוכנית.

הקמנו 8 פורטלים בית ספריים המהווים שער לסביבות הלמידה וערוץ תקשורת המאפשרים עדכון שוטף ודינמי על הנעשה.

הקמנו 32 אתרי גן כולל פורטל גנים משותף לחיזוק הקשר בין ההורים לצוותי החינוך היישוביים.

נכללנו בתכנית התקשוב הלאומית כאחד מהישובים הבודדים שנכנסו לתכנית זו במחוז מרכז.

תפוקות שאינן ניתנות למדידה כמותית:

הפעלנו תכנית לרכישת ידע ואוריינות המחשב ע"י האזרחים הוותיקים, תוך חיזוק הקשר הביןדורי עם בני הדור הצעיר, המשמשים סוכני ידע ומדריכים לבני הדור השלישי שנחשפים לכלי הטכנולוגיה העדכניים.

הפעלנו תכנית "אינטרנט בטוח" – לניהול שגרה בית ספרית המגבירה את המודעות לאתיקה ברשת ושמירה על כללי זהירות ברשת האינטרנט. קיום שיח משתף ודיון סביב דילמות ברשת, קיום פעילויות תרבות, הצגות והרצאות להעלאת המודעות של כל הקהילה.

פיתחנו תרבות ארגונית המשלבת חדשנות פדגוגית הן באפיון מחדש של תפקידי המורה והתלמיד והן בפריצת המסגרת הלימודית מהכיתה הפיזית לכיתה הוירטואלית אשר איננה מוגבלת במקום ובזמן.

קיימנו תערוכות יישוביות בתחומי למידה המשלבים תקשוב.

הפצנו עיתונים ומידעונים דיגיטליים חודשיים באמצעים מקוונים בכל מוסדות החינוך.

עברנו למשלוח מידעונים וטפסים באופן מקוון, לצמצום ולחיסכון בנייר ובהדפסה.

בניית כלי מדידה והערכה פנימיים.

המשתתפים בפעולות

ראש הרשות.

מנהלי בתיה"ס ומנהלות הגנים.

צוותי החינוך ביישוב לרבות רכזי ותומכי התקשוב ויועצות בתיה"ס.

מנהלת אגף החינוך וכל מנהלי המחלקות.

מערך יישובי של טכנאי המחשוב הפרושים בעבודה מסודרת בבתי הספר.

רכזת תקשוב יישובית.

מנמ"ר המועצה.

ועדת תקשוב יישובית.

המחלקה לשירותים חברתיים.

מתאמת "עיר ללא אלימות".

מפקחי הפיקוח הכולל במשרד החינוך.

האחראית על התקשוב בפסג"ה ומדריכי המטה לתכנית להתאמת המערכת למאה ה-21.

יצירת קרקע פוריה ורוח מתאימה לפיתוח יוזמות בית ספריות ואישיות למודלים בהוראה חדשנית מתאפשרת בין היתר באמצעות למידת עמיתים של פורום יישובי וותיק ומנוסה של רכזים ותומכים מכל בתי הספר, הפצת ידע באמצעות הפורטל היישובי ופורטלי בתיה"ס, סיורי למידה בבתי הספר ביישוב וברחבי הארץ של מובילי חדשנות ביישוב, וקיום שיתופי פעולה וחשיבה עם רשויות וערים אחרות, ובנוסף, סדנאות, מפגשי חשיפה, הרצאות וקבוצות דיון שמתקיימות ביוזמת אגף החינוך או בתיה"ס עם מובילי חדשנות פדגוגית.

יוזמות ייחודיות ללמידה משמעותית ביישוב:

קדם יסודי-

·         פיתוח למידת חקר ועידוד הסקרנות – שילב תכנית גוגלה בחט"צ

·         בתכנון- יוזמת שילוב אייפדים כאמצעי תקשורת והבעה בגן שפתי בשיתוף מתי"א יהוד.

יסודי-

·         הרחבת מודל  תכנית ספרים דיגיטליים הפועל ב 100 בתי ספר בארץ ברמה ארצית וביניהם בי"ס צוקים בשהם ליוזמה יישובית והפעלתה בכל ארבע בתי הספר היסודיים הנוספים ביישוב.

·         בניית סלם מיומנויות תקשוב יישובי על רצף הגילאים.

·         חידון ערכים ומורשת יישובי לשכבת כיתות ו'.

·         תכנית הקשר הרב דורי בבתי הספר היסודיים.

·         הקמת פורום יישובי של רכזי ותומכי תקשוב מכל חמשת בתיה"ס היסודיים

ללמידה משותפת וקידום מהלכים יישוביים ובית ספריים.
דוגמא לסיכום מפגש אחרון-

·         העסקה והכשרה של תומכי תקשוב במשרה מלאה בבתי הספר ( משמשים תומכים לתהליכי הוראה, הדרכה טכנולוגית וקידום פרויקטים בית ספריים בשיתוף המורים).

·         למידה במודלים חדשניים בבית ספר  צוקים- מודל "חקרשת" ולמידה מבוססת פרוייקטים

·         בניית מאגר חומרים בגוגל סייט בבי"ס רבין – כל חומרי חדר המורים  זמינים לכלם בכל רגע במאגר הבית ספרי – נוח ידידותי ונגיש.( גוגל חינוך בדומיין בית ספרי).

·         למידה שיתופית " האחר הוא אני" בית ספר אבן חן במיזם ללמידה שיתופית עם בי"ס בלוד.

·         בי"ס  אבן חן שותף ליוזמה המחוזית "מעבר לדלת" למידה מבוססת פרויקטים .

על יסודי

·         מתן מענה לצרכים שעלו משדה ההוראה ללמידה משמעותית וחדשנית

·         יצירת פורום מוביל למורים מטמיעי פדגוגיה חדשנית משלושת המוסדות.

·         העצמה והכשרת מורים  כחלק מיצירת רצף חינוכי לימודי מתוקשב מהגיל הרך ועד התיכון ומימוש חזון התקשוב היישובי

·         מינוי תומך תקשוב פדגוגי והגדרת תפקידו כמוביל , מנחה , מטמיע תהליכי למידה משמעותיים בתחום בבית הספר התיכון- ראו 5 מסמכים מצורפים בעמודה הימנית.

·         מינוף יוזמה / רעיון פרטי של מורה מוביל בתיכון שהציע גיבש וביצע השתלמות להעצמת מורים בתיכון מצ"ב סילבוס ההשתלמות שבנה והעביר.

·         יציאה לדרך משותפת של בדיקת אפשרות לפיילוט ספרים דיגיטליים בעל יסודי – מצ"ב בעמודה הימנית קובץ- טאבלטים הדרך והתהליך.

·         הקמת פורום שלחן עגול בקרב חדר המורים בתיכון לגיבוש חזון תקשוב בית ספרי – מצ"ב.

הטמעת הלמידה המתוקשבת בקרב אוכלסיי התלמידים בעלי צרכים ייחודיים

שילוב אייפדים לתלמידים הלומדים בכיתות תקשורת בהנחיית קלינאית התקשורת בבי"ס רבין בשלב זה ברמת פיילוט והפצתו העתידית לשאר כיתות ה PDD   ביישוב בשיתוף עם מנהלת מתי"א יהוד גב' סימה רוזנברג.

לאורך כל שנותיה פעלה המועצה המקומית שהם מתוך הכרה בחשיבות תכנית התקשוב למערך החינוכי ובתרומתה לעיצוב דור העתיד. מחויבותה ליישום התכנית ניכרת במאמצים ובמשאבים הרבים שהקצתה לכך.

הרשות השקיעה במימון תכנית התקשוב היישובית סכום המוערך בכ 4- מיליון לאורך השנים.

הרשות הקצתה תקציבים נוספים רבים ליצירת תשתיות תקשורת, אינטרנט אלחוטי, רכישת ציוד מחשוב, יצירת כיתות חכמות, רכישת מחשב נייד לכל מורה, מתן תמיכה טכנית, תחזוקה ושדרוג.

הצטיידות והקמת תשתיות ליצירת סביבות למידה עתירות טכנולוגיה.

תשתיות תקשורת-

·         כל 8 מוסדות החינוך מחוברים בתקשורת באמצעות סיב אופטי בקו תמסורת  IVPVN        מותאמת ברוחב הפס לצרכי ביה"ס ( 50/110 או 100/15).

·         בכל 8 מוסדות החינוך הוחלפו הנקודות אלחוטיות לנקודות מסוג ראקס איכותיות מנוהלות ע"י בקר הקובע תצורה ואפיון התקשורת והקליטה האלחוטית.

·         כל הרישות האלחוטי עומד  בתקנים וובתנאים על פי חוזר מנכ"ל מוגן ובטוח מפני קרינה, נבדק ע"י בודק מוסמך יחד עם נציג בי"ס , נציג הורים ונציג הרשות

כיתות חכמות– כל 94 הכיתות בחמשת בתיה"ס היסודיים מצוידות במקרן ובמערכת שמע , בכיתות ייעודיות מותקן מקרן אינטראקטיבי.
כל 88 הכיתות בשלושת בתיה"ס העל יסודי מצוידות במקרן ובמערכת שמע , בכיתות ייעודיות מותקן מקרן אינטראקטיבי.
מחשב לכל מורה- כ- 400 מחשבים חולקו לכל מורי בתיהספר ביישוב יסודי ועל יסודי.

מזה 4 שנים ששוהם מעניקה מחשב לכל מורה לשירות ההוראה למידה הערכה תוך התחייבות להשתלמות מקצועית של כל מורה ל 3 שנים.

בשנה זו הוחלף הדור הראשון של 90 מורים מהיסודי למחשב חדש .

אמצעי קצה לתלמידים- שתי מעבדות מחשבים בכל אחד מחמשת היסודיים, ועגלת ניידים ובה 35  מחשבים ניידים לצורך תכנית הספרים הדיגיטליים ביוזמה יישובית במודל התכנית הארצית לשכבת כיתות ה' ו'

הכשרת המורים ע"י מדריכי עת הדעת בספרים הדיגיטליים בתחומי הדעת הנבחרים במימון המועצה.

בבי"ס צוקים פועלת התכנית הארצית עם 133 מחשבים ניידים, בביה"ס נבנה ארון ייעודי בשיטה חדשנית המגן מפני קרינה מאובטח ומנוהל, כמו כן תומך טכני במשרה מלאה במימון המשרד והמועצה שנותן מענה בשיתוף לארגון ניהול הציוד ומענה לבעיות טכניות.

בעל יסודי – בכל אחד מבתי הספר קיימות כ 6-10 מעבדות מחשבים לפי הצורך הייעודי .

בשנה"ל הבאה יירכשו שתי עגלות ניידים לחטיבות ויופעל פיילוט מחשב לתלמיד עם ספרים דיגיטליים בשתי כיתות בתיכון בשיתוף עם "ספרשת", משרד החינוך וחברת כתו"ם.

 

הכשרה ופיתוח מקצועי:

מינוי רכז תקשוב יישובי האחראי על המערך התומך בפדגוגיה החדשנית- מזה 14 שנים.

הכשרת הצוות המחנך בפדגוגיה החדשנית.

הקמת צוותים "מובילי תקשוב" יישוביים, להטמעת תכנית התקשוב בכל שכבות הגיל.

הקמת מערך של תומכי תקשוב פדגוגיים במשרה מלאה שפועלים בכל חמשת בתי הספר היסודיים.

מינוי מובילי חדשנות בעל יסודי והגדרת התפקיד. 

הכשרת התלמידים לפיתוח יכולות למידה ומיומנויות טכנולוגיות מתקדמות.

יצירת קהילה מתוקשבת הלומדת ומתקשרת בכלים עדכניים.

הקניית מיומנויות לשימוש מושכל של המורים בסביבה הטכנולוגית.

הקניית מיומנויות לתלמידים, בחיפוש, ייצוג והפצת מידע ברשת.

 אינטרנט בטוח בקהילה

העלאת המודעות לסכנות ברשת.

הפעלה, הדרכה, הנחיה והקניית הרגלים לגלישה זהירה ובטוחה.

תכנית הקשר הרב דורי ביישוב פועלת בארבע מתוך חמש בתיה"ס היסודיים.

הרחבת מעגלי הקשר בקהילה ויישום תכנית "הקשר הרב דורי", המחברת בין הדור הצעיר לבני הגיל השלישי בכלים מתוקשבים.

גיבוש תכנית להקניית ערכי שיתוף ותרומה לקהילה, לצד ידע בשימוש בטכנולוגיות חדשניות בקשר הרב דורי.

ארגון וניהול פדגוגי מקוון:

פיתוח תרבות ארגונית בית ספרית בשילוב ניהול פדגוגי מקוון בכל מוסדות החינוך ביישוב, משו,ב בעל יבודי וסמארט סקול ביסודיים.

ניהול הידע ויצירת מאגר משאבים בית ספרי ויישובי, פורטל בית ספר, וגוגל חינוך בשילוב עם הפורטל היישובי.

תכניות פדגוגיות

פיתוח משימות מתוקשבות המותאמות לשונות הלומדים ולתכנית הלימודים.

הטמעת מודלים חדשניים בבתי הספר- "חקרשת", "למידה מבוססת פרויקטים", מערכות לניהול למידה דיפרנציאלית באמצעות הספרים הדיגיטליים בפלטפורמת עת הדעת ואופק.

מדידה והערכה:

בניית סולם מיומנויות יישובי לאוריינות המחשב והמידע.

בניית מערך יישובי למדידת התמקצעות המורים והתלמידים בנושאי התקשוב.

מדידה והערכה יישובית מצ"ב מסמך.

תפוקות שנמדדו:

הכשרנו 100% מהמורים בהשתלמות מקצועית של 30-60 שעות בפדגוגיה חדשנית.

ציידנו את המורים ב 400- מחשבים ניידים במסגרת "מחשב נייד לכל מורה" – תכנית יישובית.

הקמנו 200 "כיתות חכמות" לפי סטנדרט משרד החינוך בכל כיתות האם ובמעבדות בתיה"ס.

הקמנו שתי כיתות למגמת טכ"ם )טכנולוגיות מידע( הפועלות בכל שכבת הגיל בתיכון מזה 6 שנים.

יזמנו והפעלנו תכנית רובוטיקה בארבעה בתיה"ס היסודיים ובתיכוןתיכון שהם זכה במקום רביעי בתחרות רובוטיקה הארצית בחודש מרץ 2013 .

אנו מפעילים את תכנית "הקשר הרב דורי" בבתיה"ס זו השנה השלישית, כולל הרחבתה לשלושה בתי ספר נוספים בישוב: "אבן חן", "ניצנים" ו"צוקים", והרחבת מספר הקבוצות הפועלות במסגרת התוכנית.

הקמנו 8 פורטלים בית ספריים המהווים שער לסביבות הלמידה וערוץ תקשורת המאפשרים עדכון שוטף ודינמי על הנעשה.

הקמנו 32 אתרי גן כולל פורטל גנים משותף לחיזוק הקשר בין ההורים לצוותי החינוך היישוביים.

נכללנו בתכנית התקשוב הלאומית כאחד מהישובים הבודדים שנכנסו לתכנית זו במחוז מרכז.

תפוקות שאינן ניתנות למדידה כמותית:

הפעלנו תכנית לרכישת ידע ואוריינות המחשב ע"י האזרחים הוותיקים, תוך חיזוק הקשר הביןדורי עם בני הדור הצעיר, המשמשים סוכני ידע ומדריכים לבני הדור השלישי שנחשפים לכלי הטכנולוגיה העדכניים.

הפעלנו תכנית "אינטרנט בטוח" – לניהול שגרה בית ספרית המגבירה את המודעות לאתיקה ברשת ושמירה על כללי זהירות ברשת האינטרנט. קיום שיח משתף ודיון סביב דילמות ברשת, קיום פעילויות תרבות, הצגות והרצאות להעלאת המודעות של כל הקהילה.

פיתחנו תרבות ארגונית המשלבת חדשנות פדגוגית הן באפיון מחדש של תפקידי המורה והתלמיד והן בפריצת המסגרת הלימודית מהכיתה הפיזית לכיתה הוירטואלית אשר איננה מוגבלת במקום ובזמן.

קיימנו תערוכות יישוביות בתחומי למידה המשלבים תקשוב.

הפצנו עיתונים ומידעונים דיגיטליים חודשיים באמצעים מקוונים בכל מוסדות החינוך.

עברנו למשלוח מידעונים וטפסים באופן מקוון, לצמצום ולחיסכון בנייר ובהדפסה.

בניית כלי מדידה והערכה פנימיים.

המשתתפים בפעולות

ראש הרשות.

מנהלי בתיה"ס ומנהלות הגנים.

צוותי החינוך ביישוב לרבות רכזי ותומכי התקשוב ויועצות בתיה"ס.

מנהלת אגף החינוך וכל מנהלי המחלקות.

מערך יישובי של טכנאי המחשוב הפרושים בעבודה מסודרת בבתי הספר.

רכזת תקשוב יישובית.

מנמ"ר המועצה.

ועדת תקשוב יישובית.

המחלקה לשירותים חברתיים.

מתאמת "עיר ללא אלימות".

מפקחי הפיקוח הכולל במשרד החינוך.

האחראית על התקשוב בפסג"ה ומדריכי המטה לתכנית להתאמת המערכת למאה ה-21.

 

פורטל חינוכי יישובי

כחלק מתהליך הטמעת תכנית התקשוב היישובית, הקמנו לפני כ 4- שנים את פורטל החינוך היישובי במטרה לייצר סביבה אינטראקטיבית ועשירה במידע זמין ונגיש.

הפורטל המשרת את כל גורמי החינוך ביישוב התלמידים, המורים וההורים משמש כלי חשוב בחיזוק הקשר ובחיבור הקהילה כולה לעשייה החינוכית.

הפורטל החינוכי היישובי מעניק מידע שוטף ועדכונים לקהלים השונים, מאפשר מרחב אישי לכל מורה ולכל תלמיד, גישה פיסית לשירותי אינטרנט ודואר אלקטרוני, שיתוף ואחזור מידע, ניהול קבצים, גישה לקישורים שימושיים ותקשורת ברשת פנימית לעבודה מכל מקום על קבצים אישיים ומשותפים.

באמצעות הפורטל מופץ גם מידע אקדמי חברתי הקשור לתחום החינוך, המחשבים והאינטרנט.

אוכלוסיית היעד

כל מוסדות החינוך ביישוב, כל כיתותיהם ותשתיותיהם.

גננות ומוריםהסגל החינוכי בכל גני הילדים ומוסדות החינוך ביישוב.

מנהליםכל מנהלי בתיה"ס ביישוב.

תלמידיםכל תלמידי הגנים ובתיה"ס.

קהילת האזרחים הוותיקים.

·         יום לאומי לאינטרנט בטוח

·         העלאת המודעות של תלמידים, הורים וקהילה ליתרונות ולחסרונות של הרשת החברתית בשיתוף עיר ללא אלימות.

·         למידה מבוססת פרוייקטים- סיורי למידה בבתי הספר

·         תכנית הקשר הרב דורי- השתתפות בפתיחה ובטקסי הסיום והפצת המידע , התמונות והחוויות לקהילה.

·         הקמת פורום מייעץ של ועדת תקשוב יישובית הפועל בהתנדבות מזה 14 שנים הכולל תושבי היישוב מתחום ההיי טק , הטכנולוגיה והפדגוגיה ושותף ללמידה ולגיבוש המלצות.

·         יצירת "תרבות מקוונת יישובית וירוקה"- מזה כחמש שנים יוצא מידי שבוע דיוור לתושב ע"י דוברת המועצה בדואר אלקטרוני , את הדיוור מקבלות כ- 4000 משפחות. אופן תקשורת זה הקל על מערכת החינוך היישובית בהטמעת השימוש בעזרים טכנולוגיים לניהול מקוון משו"ב וסמארט סקול לצרכי תקשורת בי"ס קהילה.

·          בנוסף, כל בית אב מוסדי מקבל מידי חודש מידעון מקוון המציג את אירועי החודש החולף העתידי.

·         חידון מורדת וערכים יישובי – מסורת מידי שנה – הפצת מידע בפורטל היישובי.

 

הגדרות כלליות כניסה למערכת